Przejdź do głównej zawartości

SOBOMATMAKI #1

SOBOMATMAKI to cykl który chcę zacząć przygotowywać dla maturzystów, aby podzielić się swoją wiedzą... przekazując jej trochę dla was... nie ukrywam uwielbiam matematykę i dlatego chętnie się nią z wami podzielę.... teraz jest ostatnia chwila na obudzenie się, że czegoś nie umiem bądź trzeba nadrobić braki czy zaległości ;-) pamiętajcie lepiej jest zdać egzamin za pierwszym razem... niż się z nim później męczyć przez jeszcze pewien okres...

SOBOMATMAKI #1
co dzisiaj wam tutaj przedstawię... nie ukrywam, że gdy podchodziłam do swojej matury z matematyki sama się stresowałam... co komisja wymyśli... jak ułoży zadania... oraz na ile ją w końcu zdam... nie bałam się także, że jej nie zdam... a dlaczego??? ponieważ miałam tablice maturalną która wiedziałam, że jest mi potrzebna w 100% ... i bez niej nikt nie jest w stanie zdać matury... no chyba, że jest ktoś na tyle mądry i posiada wszystkie wzory w głowie... ale ja, aż takim geniuszem nie byłam... wiedziałam gdzie jaki dział znajduje się w tablicy wzorów... do czego służy... i jak mogę go wykorzystać do uzyskania odpowiedniej, prawidłowej odpowiedzi...

TABLICA MATEMATYCZNA
no więc tutaj oto jest TABLICA MATEMATYCZNA, którą prawdopodobnie dostaniecie na maturze z matematyki... teraz pytanie czy wiecie gdzie jest dział o którym pytają was w danym zadaniu... oraz czy wiecie o co was pytają ... spójrzcie też na odpowiedzi jakie ukryli wam pod czterema literami alfabetu A,B,C,D ... często w odpowiedzi macie już ukrytą małą podpowiedź...

WARTOŚCI BEZWZGLĘDNE
jako pierwszy dział ukryty w tablicy są wartości bezwzględne... który w tablicach wygląda tak jak poniżej... część z moich znajomych zapamiętała wartość bezwzględną jako dwa proste nawiasy które opuszczamy wyciągając normalnie i nienormalnie... co mieli na myśli... normalnie czyli wyciągamy opuszczając nawias prosty nie zmieniając znaków na przeciwne... a nienormalnie czyli zmieniając znaki na przeciwne... czyli w drugim przypadku mając x w wartości bezwzględnej wyciągamy nienormalnie mając -x ... inny przykład mając w wartości bezwzględnej 2x-4 wyciągamy z wartości bezwzględnej (dwóch prostych nawiasów) zmieniając znaki na przeciwne co da nam  -2x+4 ....


zapisałam wam również trzy przykłady równań z wartością bezwzględną i nierówności z wartością bezwzględną ... RÓWNANIE gdy mamy do czynienia ze znakiem = .... NIERÓWNOŚĆ gdy mam do czynienia ze znakiem > , <  bądź większe równe i mniejsze równe ...

RÓWNANIA Z WARTOŚCIĄ BEZWZGLĘDNĄ

1) RÓWNANIE  gdy wartość bezwzględna z x =5 czyli ...
 * wyciągamy x normalnie i...
 * wyciągamy x nienormalnie z minusem co daje nam -x...
Następnie x1=5 a ...
-x=5  mnożymy równanie obustronnie przez (-1) co daje nam x2=-5

2) RÓWNANIE gdy wartość bezwzględna z -x=2
*wyciągamy -x normalnie co da nam -x1=2  , przemnożymy to przez (-1) co da nam x1=-2
* wyciągamy -x nienormalnie co da nam x2=2

3) RÓWNANIE gdy przed wartością bezwzględną stoi 3 przy opuszczaniu pamiętamy, aby zostawić nawias , bo przecież miedzy wartością bezwzględną a 3 jest mnożenie...
* wyciągamy wartość bezwzględna normalnie co daje nam 3(x-5)=6
* wyciągamy wartość bezwzględną nienormalnie co daje nam 3(-x+5)=6
mnożymy 3 przez nawiasy gdyż chcemy obliczyć x
* 3x-15=6  liczby przerzucamy na jedna stronę x na drugą ---> 3x=6+15 dodajemy ---> 3x=21
* -3x+15=6                                                                           ---> -3x=6-15 odejmujemy---> -3x=-9
teraz pozbywamy się dzieląc przez 3 i minus 3 tak abyśmy mieli samego x
* 3x=21   /: 3 ---> x=7
* -3x=-9  /:(-3) --> x=3




NIERÓWNOŚCI Z WARTOŚCIĄ BEZWGLĘDNĄ
troszeczkę trudniejsze są już NIERÓWNOŚCI z wartością bezwzględną...

1) NIERÓWNOŚĆ
x w wartości bezwzględnej opuszczamy wartość
* x<2
* -x<2 mnożymy przez minus 1 co zmienia nam znak (na rysunku na czerwono) x>2
Rysujemy odpowiedz na osi...
Podajemy poprawną odpowiedź 

2) NIERÓWNOŚĆ
x-3 w wartości bezwzględnej opuszczamy wartość
* normalnie x-3<4
* nienormalnie -x+3<4
przenosimy liczby na jedną stronę x na drugą,
* x<4+3 --> x<7
* -x<4-3 --> -x<1  mnożymy przez minus 1 co daje nam zmianę znaku na przeciwny x> -1
znaki są większe bądź równe tzn ze miejsca te tez wchodzą w odpowiedź (na klawiaturze nie ma takiego znaku ;-) )
Rysujemy na osi...
Podajemy poprawną odpowiedź

3) NIERÓWNOŚĆ
i tutaj rozwiązujemy podobnie pamiętając o 2 która jest mnożeniem wartości bezwzględnej opuszczamy
* normalnie 2(1+x)<5   --> 2+2x<5 ---> 2x<5-2 ---> 2x<3 x< 3/2
* nienormalnie 2(-1-x)<5 --> -2-2x<5 -->  -2x<5+2  --> -2x<7 ---> x>- 7/2
Rysujemy na osi...
Podajemy poprawną odpowiedź

PRZYKŁADOWE ZADANIA Z MATUR
  ZADANIE 1)
 ZADANIE 2)
ZADANIE 4)

wszystkie zadania się za 1 pkt... są z różnych matur ;-) sądzę że nie należą do najtrudniejszych...
czekam na wasze zdanie... liczę na komentarz...

PODSUMOWANIE
 jeśli posiadacie jeszcze jakieś pytania, do zadań maturalnych... chętnie pomogę może potrzebujecie... wsparcia duchowego... macie problem z jakimś działem... bądź nie wiecie jak dokładnie to zrobić... możecie spytać może znam na wasze pytanie odpowiedź... chętnie pomogę...

Komentarze

  1. I like your blog, its really dope.
    Do you want to follow each other?
    If you want, than follow me, and let me know in comments, so I can follow you back with pleasure.
    We can follow each other on Instagram @andjela.dujovic, let me know in the comments so I can follow you back.

    www.bekleveer.com
    xoxo

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Share Week 2016 czyli kto jest moim faworytem ...

  SHARE WEEK 2016 czyli kto jest moim faworytem ...   Pierwszą bloger-ką którą śledzę już od ponad 3 lat jest Alina Moskwa, prowadzi ona jedyny w swoim rodzaju blog o organizacji, która niestety jest mi dosyć bliska bo inaczej nie dało by się połączyć szkoły, pracy oraz codziennych obowiązków. Blog figuruje pod nazwą designyourlife , jest on przejrzysty kolorowy, a przede wszystkim nowoczesny...    Drugim blogiem który uwielbiam np. za comiesięczne kolorowe tapety na ekran, chociaż by mojego komputera, świetnie sporządzone CV jest blog onelittlesmile.   Trzeci blog na który zaglądam troszkę rzadziej jest blog Doroty Goldmann, uwielbiam ją oraz jej wpisy chociaż by za tematy jakie w nich porusza. To jej teksty czytam od deski do deski. Podziwiam ją za wiele spraw do których w obecnej chwili jeszcze się wam nie przyznam. Wiem, że ma piękne koty i tworzy z nimi przepiękną całość, co nadaje jej wyrazisty charakter. Blog tej oto autorki możecie sledzić pod nazwą olfaktori

PORANEK PRZED SZAFĄ#1

PORANEK PRZED SZAFĄ czyli co na siebie włożyć ???? czy to jest tylko mój codzienny problem... czy większość was tak ma, że staje przed szafą i zastanawia się co na siebie dziś ubrać .... Już niedługo pierwsza maturka ... a ja przygotowałam dla was małą wizję jak ubrać się, żeby było po prostu ok... Co wy na to???   PIERWSZA STYLIZACJA ---  WOLĘ SPODNIE...   1) Shirt z siatkową wstawką   2) Zegarek 3) Marynarka  4)  Plecak z frędzelkami  5) Spodnie 6) Baleriny     DRUGA STYLIZACJA - SUKIENKA W ROLI GŁÓWNEJ 1) Sukienka   2) Naszyjnik z wisiorkiem  3) Zegarek  4) Szpilki   5) Kopertówka     TRZECIA STYLIZACJA - DELIKATNIE I KOBIECO        1) Marynarka  2) Koszula  3)  Spódnica  4) Baleriny 5) Zegarek        CZWARTA STYLIZACJA - MATURA NA SPORTOWO     1) Bransoletka  2) Trampki  3) T-shirt 4) Okulary 5) Spodnie      PIĄTA STYLIZACJA - MAŁA CZARNA czyli jak KSIĘŻNICZKA 1) Sukienka  2) Szpilki 3)  Naszyjnik 4) Kolczyki  5) Ze

CZAS START... MATURA 2016

Wielkimi krokami zbliża się maj czyli CZAS START.... MATURA 2016 Pamięta jakiego miałam pietra przed swoją maturą... Jak pomyślę o tym dzisiaj to już wiem, że nie było warto... Obecnie taki egzamin mam 2 razy w roku więc po prostu już weszła mi taka mini matura w nawyk... Wcześniej wspominałam, że uwielbiam matematykę... Uratowałam już kilkunastu maturzystów przed ich niewiedzą, obawami i strachem. Doradziłam im jak należy się przygotować do matury z matematyki... Na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu arkusza, oraz jakich błędów nie popełniać, aby uzyskać wynik pozytywny... Jak widać moje rady im pomogły... A ja mam się już czym pochwalić... Chcieli osiągnąć tylko 30% część z nich zdała już na 55% ... Dlatego uważam, że moje rady były bardzo pomocne... A moje starania oraz ich systematyczna praca nie poszła na marne.. Pamiętajcie nie zależnie od tego ile będziecie mieć procent nie świadczy to wcale o was... Niekiedy po prostu materiał jaki zostaje ułożony jest czasochłonny, a niewie

Dziękuję za odwiedziny...

Dziękuję za odwiedziny...

zapracowana.... siostra na instagramie....